Håndverkertjenesteloven § 21
Håndverkertjenesteloven § 21 regulerer forbrukerens rettigheter dersom håndverkertjenesten er mangelfull.
Innhold
Kort forklart
Hvis håndverkertjenesten er mangelfull, kan forbrukeren:
- Holde tilbake betalingen i henhold til håndverkertjenesteloven § 23
- Kreve mangelen rettet i henhold til håndverkertjenesteloven § 24
- Kreve prisavslag i henhold til håndverkertjenesteloven § 25
- Heve i henhold til håndverkertjenesteloven § 26
- Kreve erstatning i henhold til håndverkertjenesteloven § 28
Mangelskrav mot andre enn tjenesteyteren selv reguleres av håndverkertjenesteloven § 27.
Relevante rettskilder
NOU 1979:42 Forbrukertjenester
Ot.prp.nr.29 (1988-1989) Om lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere
Video om håndverkertjenesteloven § 21
Lovteksten
§ 21. Forbrukerens krav ved mangler.
(1) Ved mangel kan forbrukeren
(a) holde betalingen tilbake etter § 23,
(b) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og
(c) kreve erstatning etter § 28.
(2) Om krav mot andre enn tjenesteyteren gjelder § 27.
Kilde
